Kostenbesparende oplossingen in onderwijs en hulpverlening

Nederlands onderwijs kost jaarlijks maar liefst ruim 30 miljard. Toch is het onderwijs weinig doelmatig. Veel leerlingen en studenten vallen voortijdig uit en leraren hebben nu nauwelijks tijd voor persoonlijke begeleiding van leerlingen en voor gesprekken met ouders en hulpverleners. Los dat op door het systeem van “flipped classroom”.

Bij flipped classroom volgen de leerlingen thuis de meeste lessen via educatieve webvideo's. Op school maken ze dan huiswerk en daar worden ze begeleid door leraren. Leraren geven daarbij dus veel minder klassikaal les dan bij het huidige traditionele onderwijs.

Een deel van de leraren kan bij dat nieuwe systeem worden vervangen door hulpverleners, pestpreventie-experts en beveiligingspersoneel op school.

Ook bij de begeleiding bij persoonlijke problemen moet veel meer gebruikt gemaakt worden van ICT. Bijvoorbeeld mobile apps, webfora en indrukwekkende motiverende buitenlandse webfilmpjes.

Veel Nederlandse leraren saboteren invoering van onderwijs via ICT uit angst voor banenverlies.

Volgens veel recente buitenlandse onderzoeken zijn deskundig toegepast onderwijs en hulpverlening via ICT kostenbesparend en effectief. Beperk deze Google-zoekopdracht tot afgelopen jaar:

“flipped classroom” flipping research experiment learn school

Onderzoek naar hulpverlening via internet:

http://www.e-hulp.nl/nieuws/chatbehandeling-effectief-bij-depressieve-jongeren/917

www.e-hulp.nl/nieuws/chatbehandeling-effectief-bij-depressieve-jongeren/917

http://www.e-hulp.nl/nieuws/landelijk-kenniscentrum-kinder–en-jeugdpsychiatrie-ontwikkelt-handreiking-e-health/901

www.e-hulp.nl/nieuws/landelijk-kenniscentrum-kinder–en-jeugdpsychiatrie-ontwikkelt-handreiking-e-health/901